Извинете, може ли да ми донесете друго ястие? – обърна се Щуреца към сервитьора. А той се учуди: Защо, това не ви ли харесва, та вие дори не сте го опитал? Щурчо поясни: Ето вижте сам, постнах снимка на ястието преди 10 минути, а нямам и един лайк!

Феноменът „социални мрежи“  е завладял света и нашата страна не прави изключение.

Според последни данни българите, ползващи Фейсбук са над 1,5 млн., на практика, почти всички граждани в активна възраст. Именно затова е добре да се замислим, че наред с преимуществата, социалните мрежи могат да ни донесат и немалко проблеми, включително и финансови. Ето най-обичайните 5 начина, по които социалните мрежи могат да „ударят“ по джоба ви.

1.„И аз искам“ или показен стандарт

Разглеждате постовете на ваши приятели и виждате как обикалят света, какви страхотни ресторанти посещават  и какви необикновено изискани ястия си хапват, какви дрехи имат, какви коли са си купили ... и вие искате същото :)  Съзнателно или не хората се сравняват с другите и искат да принадлежат към групата на „успелите“ според тях хора. Желанието да поддържате висок стандарт, обаче, може да доведе до проблеми,  особено ако не можете да си позволите да харчите така, както ви се иска. Това е пряк път към вземане на лоши финансови решения и  води до висока степен на задлъжняване. Затова, преди да изхарчите пари за нещо, с което вашите приятели се  хвалят в мрежата, спрете и помислете дали можете да си го позволите.  И един бонус съвет : вашите приятели не живеят в приказка, където всичко е лесно и красиво. Просто хората по-често  постват информация за хубавите неща, които им се случват.

2.Реклами по „ваша мярка“

„Висенето“ в социалните мрежи може да доведе до пазаруване на повече от необходимите ви стоки и услуги и съответно излишно харчене на пари.  Защо ли?  Една от причините може да е по-високата ефективност на рекламите. Тези, които виждате, са насочени към вас, към хора като вас. Например, при рекламите във Фейсбук се отчитат местоположение, възраст,  лична информация, която сте се съгласили да споделите, вашите лични интереси, измерени чрез „търсенията“ в мрежата, които сте правили и т.н.  В допълнение, рекламите могат и да не изглеждат като реклами, а например като съвет от ваш приятел или зарибяваща игра. Затова, следващия път, когато решите да си закупите нещо, подтикнати от видяна реклама, се замислете дали наистина ви трябва и дали можете да си го позволите.

3.Пропиляно време

Часове наред, прекарани  в „мрежата“  - това може да не е проблем, ако изкарвате парите си по този начин.  Но голяма част от хората просто пропиляват времето си, разглеждайки последните новини от фейсбук приятелите си.  Проблемът е, че от този навик може да пострада качеството и количеството на работата ви, което несъмнено ще се отрази в един момент на финансовото ви положение.

4.Снимки, „постове“  и работодатели

Всеки знае истории за това как неподходящи снимки или коментари стават причина за загуба на работа и други подобни неприятности.  Затова, дори и във вихъра на емоциите, не бързайте да споделяте във фейсбук, например. Добре е да помните, че вашето „поведение“ в социалните мрежи може да окаже влияние по отношение на професионалния ви живот не само в настоящия момент, но и в бъдеще. Редица изследвания показват, че работодателите проверяват репутацията и поведението на кандидатиге за работа в социалните мрежи.

5.Жертва на измама

Въпреки многобройните предупреждения, немалко хора стават жертви на измама в мрежата. Резултатите могат да са наистина неприятни – от загуба на средства до използване на вашата самоличност за измамни действия. Затова отново бихме ви посъветвали да бъдете особено внимателни, ако от вас се иска да споделите лична  финансова информация, ако ви призовават да финансирате действие или кауза и този призив идва от по-скоро неясен „субект“ или когато решите да пазарувате онлайн от непроверени търговци.