Какво трябва да знаем, преди да си купим кола на лизинг?

За какво ти е да затваряш цялата сума за нова кола, след като можеш да я вземеш на лизинг? Вземането на изплащане вече е обичайна практика и за фирми, и за физически лица, което позволи в последните години да се поднови голяма част от автопарка в България.

По същността си това е заем, с разликата, че не вземате пари на ръка, а директно получавате стоката, която искате.

Като цяло лизингът е с по-изгодни лихви, отколкото тегленето на потребителски кредит за покупка на кола. Освен това с достатъчно пари за вноските може да си позволите постоянно да карате нови автомобили – когато старата вече не ви харесва, просто я връщате. Разбира се, може да си я оставите за вас и след като я изплатите. Дотук звучи много хубаво – по-ниски лихви, не се налага да затваряте голяма сума пари за нова кола, бързо и удобно.

В момента лихвите за лизинг на автомобили се движат около 4% до 5% - в зависимост от кредитора, автомобила и кредитната ви история може да са повече или по-малко. Потребителските кредити са с лихви от над 10% годишен процент от разходите. Когато изберете автомобила от официалния му вносител/дистрибутор, ще трябва да платите и някаква първоначална вноска – обичайно е 15-20% за чисто нови коли, за употребяваните е повече. Може да си поръчате какъвто автомобил искате, стига да е достъпен за финансите ви. Често компаниите предлагат доста изгодно върнати от лизинг коли. Тази сделка също не е лоша, като освен цената предимство е сервизната история и поддръжката само при оторизирани сервизи.

Когато подписвате договора, проверете внимателно размера на вноските спрямо доходите ви. Наистина ли няма да ви затрудни? С каква цел се взема автомобила и дали би ни натоварило изплащането ако не сега, то в бъдеще? Лихвата по лизинговите договори може да е плаваща или фиксирана. Плаващата в началото е по-изгодна, но в бъдеще може да се покачва. На теория може и да пада. Главницата може да се погасява предсрочно, след което придобивате актива.

Но  въпреки, че е подобна на кредитните финансови продукти, покупката на лизинг има своите  особености. Трябва да знаете, че щом колата все още не е ваша, пълното обслужване се поема задължително от официалните сервизи. Там цените може да ви се сторят по-високи – основната причина е, че се работи изцяло на светло, с части, които са внесени при спазване на всички правила. Често съм чувала оплаквания как в официален сервиз изкуствено се завишават цени на някои услуги – възможно е, но това би могло да се каже за всеки един сервиз. По правило поддръжката на новите коли, които вече имат специален софтуер, скъпа електроника и настройки, струва доста. Няма и вариант да поправяте сами – кола с гаранция се кара само в оторизиран сервиз.

Понякога тази грижа за нова кола наистина струва много. Ето и един реален пример. Луксозен автомобил на лизинг след близо година активно шофиране се нуждае от смяна на гумите. Колата има функция да паркира сама. С новите гуми се оказва, че вече не може да се използва. За да се направи настройка и да се свърже с тях, цената в оторизирания сервиз е 2600 лв. Не е болка за умиране тази функция да не се използва , но е пример колко скъпо може да излезе новата кола.

Задължителен разход към вноските е сключването на застраховка „Автокаско“. Повечето лизингови компании вече нямат изрична уговорка да сте при точно определен застраховател – може просто да ви предложат по-ниска премия или преференциални условия, ако сте с избран от тях. Много важна особеност има при кражбите – дори и при открадната кола, това не ви освобождава от плащане на вноските. С „Автокаско“ застрахователят ще плати на лизинговата компания, но може да минат месеци. Дотогава ще трябва да плащате вие. При всички случаи – с кражба или без, лизинговата компания има пълни права за събиране на вземанията си. Това включва не само отнемане на колата, но и прехвърляне на колекторски компании, съдебни дела и запор на банкови сметки, заплата, дори продажба на движими и недвижими вещи.

И така – ако сте решили да си купите нов автомобил на лизинг, премислете добре, за да го карате с удоволствие и да имате пари за пътувания и след вноските.