Бързо и лесно – наглед така изглежда възможността да пазаруваш онлайн. Интернет търговията пести усилия, време, а нерядко и пари. Пазаруването от разстояние има и своите малки и големи капани и заблуди. Събрахме на едно място най-важните от тях – точно преди коледните празници, когато искаме или не, пазаруваме повече.

Подаръците може и да са купени още през ноември, но до празниците все изникват нови и нови покупки, независимо дали разполагаме с малък бюджет или можем да си позволим да се отпуснем. Препоръките на „Семейни финанси“ са подготвени с помощта на Комисията за защита на потребителите (КЗП) – това е институцията, към която може да се обръщате за оплаквания и сигнали за лоши търговски практики.

Проучване на търговеца – добре е да пазарувате от сайт, който ви е препоръчан или използван поне веднъж от вас или ваши познати. Така поне ще знаете, ако онлайн магазинът има редовни проблеми с доставки и качество.

Проверете дали търговецът е посочил на сайта името, адреса и телефона си за връзка. Това е важна информация, която ще ви бъде необходима, в случай че се наложи да уточните детайл по поръчката, евентуална промяна на деня или адреса за доставка, а също и да уведомите, ако решите да се възползвате от 14-дневния срок за отказ или пък да предявите рекламация за някакъв дефект на стоката“, съветва Димитър Маргаритов, председател на КЗП. Ако няма такива данни трудно ще защитите правата си, а може и да пострадате от измама. Маргаритов препоръчва да проверите и какво споделят в интернет други хора, които вече са ползвали услугите на търговеца.

Правете сравнения – понякога един и същ продукт може да се намери по-изгодно в друг магазин.

Стока, която сте купили онлайн, може да бъде върната до 14 дни. Ако това, което получавате, не ви допадне, просто съобщавате на търговеца, че се отказвате от сделката и получавате парите си обратно, посочват от КЗП. Няма нужда да обяснявате защо се отказвате, но е важно да знаете, че пощенските разходи по връщането обикновено са за ваша сметка.  Има някои продукти, от чиято покупка не може да се откажете в законовия срок – това са стоки, изработени по индивидуални изисквания, такива с кратък срок на годност, разпечатани дискове с музика, филми, компютърен софтуер. Вече разпечатани и повредени по вина на клиента стоки също не се връщат – всичко това търговците обикновено го посочват в общите си условия.

Дефектна стока обаче може да се върне – рекламация може да предявите до две години. КЗП обясниха, че вариантите за решаване на проблема са безплатен ремонт, замяна, намаление от цената, или връщане на дефектната стока срещу цялата платена сума. Тези правила важат за целия ЕС.

„Ако не успеете да решите възникналия казус с търговеца, можете да потърсите съдействие и от институциите. Когато търговецът е на територията на България помага КЗП, а когато е от друга страна-членка на ЕС – бюрата Европейски потребителски центрове, които се занимават с разрешаването на трансгранични спорове.”, информира Маргаритов.  За онлайн търговци извън ЕС важат правилата на съответната държава, така че защитата на потребителите може да е по-слаба, отбеляза още председателят на КЗП.

 

Да проучите внимателно условията е другата препоръка на Комисията. Проверете каква е крайната цена на продукта, има ли допълнителни такси, плаща ли се отделно за доставка, за качване до апартамента, особено ако става въпрос за обемисти пакети. Маргаритов обясни, че ако търговецът не ви уведоми предварително за допълнителните разходи, включително и тези за връщане на стока до 14 дни, клиентът няма да дължи нищо по тях. Обикновено тези допълнителни такси са включени в калкулаторите на онлайн магазините, но може да са публикувани отделно в условията за доставка. Задължително проверете и начините на плащане – по банков път (вероятно с такса за сметка на клиента), наложен платеж на куриера, до представител на търговеца, с дебитна или кредитна карта.

Обърнете внимание на описанието на продукта, съветват още от КЗП. Прочете какви са основните му характеристики – вижте таблицата с размерите, ако купувате облекла и обувки, материите, от които са направени.  При техниката е важно да проверите техническите параметри. Не се подвеждайте и не се предоверявайте на снимките. Това е много важно и за онлайн резервации за хотели и заведения – понякога снимките не представят реалните условия, подчерта Димитър Маргаритов.

От КЗП отчитат много по-малко нарушения при онлайн търговците – от началото на годината те са с 35% по-малко, отколкото миналата. Така че – пазарувайте спокойно, като спазвате съветите ни.