Най-ценното за вас са емоциите, споделените преживявания, свободата да пътувате и да опитвате нови неща. Идеята да дадете куп пари за маркова стока ви е чужда. Но  с радост  бихте ги инвестирали в преживяване, защо не екстремно :) И никак не разбирате защо трябва да се обвързвате с дългосрочни кредити за жилище, например.

Та нали и вие самият не знаете къде ще бъдете след 5 години!

Ако се разпознавате поне донякъде в това описание, то вероятно сте от поколението „Милениум“  (до към 30-35 годишни) или просто споделяте техните ценности.   Редица изследвания (правени основно в САЩ) открояват една интересна тендиция:  милениумите  имат различно разбиране за това какво е ценното в живота, какво е житейски успех. За тях той не се изразява в стабилност и дългосрочна предвидимост, в материални придобивки, за разлика от поколението на техните родители.  Този извод е подкрепен от пазарни данни за дела на млади хора, които ползват дългосрочни кредити– той е сравнително по-нисък. Не е на „почит“ лизингът на скъпи автомобили и въобще купуването на много скъпи и луксозни стоки.  Финансовите експерти го обясняват с факта, че  поколението е израснало в условията на финансова криза, видяло е и усетило последиците от неразумното финансово поведение  и затова избягва „сериозните“ кредити.

Но има и друго обяснение – милениумите  имат по-различна ценностна система и  оттам различна дефиниция за успех.

Ре-дефинираният успех

За младите хора от това поколение успехът означава  финансова и географска независимост, а смислената инвестиция  е в преживяването, емоцията, в новите начинания – било то екстремен спорт или стартиращ бизнес.  Ценна е възможността да работиш по призвание и с удоволствие, когато и където искаш, без да се налага да отседяваш в офиса от 9 до 5.

Или казано с прост пример – младите хора демонстрират успех като се хвалят, например, с пътешествия, с нестандартните си работни места (на плажа, в къщи и т.н.), с  развитието на старт-ъпи, а не с новите си къщи, автомобили и стабилна заплата.  За справка: обърнете внимание на каква тема най-често  „постват“ вашите приятели във Фейсбук :)  или за какво си говорите като се видите.

„Не“  на материалното

Именно поради различните ценности и разбирания за успех това поколение не отдава особено значение на материалното в традиционния му смисъл. За  какво им е да се обвързват с 25-годишна ипотека, след като не знаят къде ще работят и живеят след  5 години. Далеч по-разумно и удобно  им се струва да живеят под наем. За какво им е да спестяват за вила и година след година да ходят на едно и също място.  Има толкова достъпни възможности да обикалят света и да отсядат, където им си иска.  Собственият автомобил е излишно бреме – когато си в града, може да ползваш градски транспорт и различни форми на споделени пътувания или такси. Когато се налага, просто ползваш автомобил под наем.

Като цяло, идеята да потребяваш е загърбена в името на идеята да „съпреживяваш“.

Финансови умения за   „нематериален“ живот    

На пръв поглед изглежда, че стилът на живот на  „нематериалното“ поколение не предполага необходимост от особени умения за управление на личните финанси – та нали те не търсят стабилност и значими материални придобивки.  Да, ама не!  Традиционният  начин на живот – заплата, дом, автомобил,  една годишна отпуска и няколко пътувания през уикенда – е сравнително лесно да се прогнозира и съответно облече във финансов план и бюджет.

Далеч по трудно е да обезпечиш финансово  промяната, непредсказуемостта, дори и при минималистичен начин на живот. За да могат да си позволят да живят по начин, който им харесва,  милениумите имат нужда от финансови знания и умения в по-голяма степен от своите родители, от „материалните“ поколения.  Ето само някои насоки върху, които трябва да обърнат особено внимание:

  • Бюджетирането е задължително.  То, обаче,  се превръща в задача с повишена трудност, като се има предвид често срещаната нестабилност и непрогнозируемост на доходите.
  • Като се има предвид, че кредитните продукти като цяло са „недолюбвани“, то задължително трябва да се развият умения, навици и знания за това как да се спестява и къде да се „насочват“ спестяванията.
  • Въпреки че милениумите живеят в „сегашно време“ и ценят преживяването на момента, не е лоша идея да се замислят за далечното (и не толкова) бъдеще и да започнат да се обезпечават финансово за този период. 
  • Рисковете съществуват, дори и в по-голяма степен, независимо от липсата на значими материални придобивки. Какви са и как да се адресират, за да не се стигне до финансова катастрофа, ако се случат – е също въпрос, по който милениумите трябва да имат отговор.