Носи се хубава музика, на масата са чашите с любимите питиета... Не, това не е описание на романтична вечеря, а нашето предложение за това как да пристъпите към дейност, обикновено възприемана като досадна и сложна: съставянето на личен бюджет!   Приятната атмосфера със сигурност ще ви стимулира  да се вгледате във вашите финанси спокойно и с добро настроение!

Повечето хора са убедени, че е важно да умеят да се справят добре с управлението на парите си. Същевременно, едва 10% си водят стриктен (писмен) бюджет – това показват данните от скорошното проучване на Провидент и и GFK.  А  добрият бюджет е основата, върху която се гради финансовата ни стабилност – и в ежедневието, и  в бъдещето ни.

Често извиненията да не си водим бюджет звучат по този начин:  „Защо ми трябва, та аз получавам толкова малко пари, че и наум мога да си направя сметката“.  Но също толкова често се оказва, че парите ни са свършили преди края на месеца или пък неочакван разход е „изпразнил джоба ни“...

Ние ви предлагаме да отделите малко време за вашия личен бюджет – започнете със следните 5 стъпки! Постепенно ще се уверите, че това е едно от най-смислените неща, които правите за себе си и вашето семейство.

 

Стъпка 1.  Планиране на доходите и разходите

Опишете доходите и разходите, такива, каквито смятате, че са. Опитайте се да бъдете максимално детайлни, особено в частта „Разходи“. Например, ако предвиждате перо „Транспортни разходи“, помислете какви видове транспорт ползвате и ги опишете поотделно– „личен транспорт (автомобил), градски транспорт, такси“. 

Стъпка 2.  Проследяване на действителните  доходи и разходи

Това е периодът на „детективска работа“ – обикновено се препоръчва да е един месец. С доходите е по-лесно – най-често това е заплатата. Разходите, обаче, могат да се окажат предизвикателство. В продължение на месеца записвайте всички разходи, които правите, дори и най-малките – например, кафето със случайно срещнат познат. Как да го правите? Има различни варианти: водете си записки в тефтерче, на телефона или компютъра, събирайте касовите бележки и ги описвайте всеки ден или на няколко дни. Това, което е нужно, е последователност и дисциплина!

Стъпка 3. Сравнение на доходите и разходите

Моментът на „истината“! След един месец обобщете резултатите от проследяването. Изчислете реалните си доходи и разходи, за да получите ясна представа „къде се намирате“: „на минус“, „на нула“ или „на плюс“.  Много важно е да анализирате структурата на разходите си – това ще ви подскаже къде са проблемните „места“ и къде „се крият“ възможностите за оптимизиране на бюджета.

Съпоставете реалността с Вашата прогноза от стъпка 1 – в действителност, често оставаме изненадани от резултатите!

Стъпка 4. Коригиране и оптимизация на бюджета

Дали се налага? Отговор ще си дадете самите вие, но най-често да!  Прави се основно при следните случаи :

- При установен проблем – „бюджет на минус“  и/или ненужни, високи разходи по определени пера в бюджета.

- При поставянето на финансова цел, която изисква спестяване на средства  - например, семейна ски ваканция.

Вариантите за справяне с проблемите са увеличаване на доходите, намаляване на разходите или и двете.

Стъпка 5. Бъдете последователни и не се отказвайте още в началото!

За съставянето и следването на бюджет е нужна дисциплина. В началото може да ви се стори трудно, но не се отказвайте. Постепенно бюджетирането ще се превърне в навик.  И така, на практика, след първоначалния труден период, ще успеете да „вкарате в релси“ разходите си, ще  спестите повече пари и ще имате повече възможности.