Ясно е, че ако харчите само тези пари, които „изкарвате“ няма как да се окажете в положение на „бюджетен дефицит“. Такова би било поведението на типичната „Мравка“ от баснята. Но ако сте  по-скоро „Щурец“, отивате  да пазарувате, а в джоба си имате   с кредитна карта (или дебитна с овърдрафт)? Тогава лесно можете да  стигнете до харчене на значително по-висока сума от планираната.

Пазаруването по списък е добър начин да избегнете  на тази ситуация и може да ви помогне  по-стриктно да спазвате определения за покупките бюджет. „Трикът“ е не само да изготвите такъв списък, но и да се придържате към него. А това не е много лесно, предвид безбройните изкушения в магазините и „хитрините“, които търговците използват, за да продадат стоките си.

Ето някои от тях :

  • По-скъпите продукти обикновено са разположени на нивото на очите. По-евтините продукти са поставени по-долу на рафта, за да не бият веднага на очи, На входа на хипермаркетите или в средния коридор са разположени продуктите, от които магазинът иска да се освободи, много често дегизирани под формата на промоции (например, намалени козунаци, продавани след Великден). Най-търсените продукти, от които магазинът прави най-висок оборот, са разположени по-далеч от входа, а най-скъпите, като електрониката и домакинските уреди, обикновено са близо до входа;
  • До касите са продуктите с ниска стойност, предполагащи импулсивни покупки: батерии, дребни сладки, дъвки, дрънкулки и др.; Те са и магнит за децата...
  • “Намаленията и промоциите” са неустоима маркетингова кукичка. Само поради факта, че даден продукт е с 10-15-25% по-ниска цена, много хора го считат за страхотна покупка, без да си задават въпроса, дали наистина точно сега им трябва и какво е качеството му. Много по-лесно е да се продаде един продукт със съмнително качество, ако е намален, отколкото продукт с добро качество, който е на малко по-висока цена от предишната седмица (малко са хората, които купуват даден продукт, за който знаят че е бил по-евтин, въпреки че в момента съответният продукт си заслужава парите);
  • Тъй като повечето клиенти избягват най-евтините и най-скъпите продукти от една продуктова гама, хипермаркетите стратегически позиционират много скъпите продукти на рафта, въпреки че за тях трудно ще се намерят  купувачи, само за да продадат следващите поцена  продукти.