Капани за излишни разходи

Прясно изпечен хляб, свежи пролетни зеленчуци, аромат на хубаво кафе… Магазините имат много трикове, за да ни накарат да купим повече, отколкото ни трябва. Правим го несъзнателно, понякога не обръщаме внимание, а понякога се ядосваме, че сме похарчили за неща, без които спокойно можем да минем. Подходящата подредба на стоките, ароматите, които ни посрещат, музиката, дори начините, по които повечето хора обръщат очи и гледат, вече са цяла наука, без която не минава никой магазин – от най-големите до най-малките. Потърсихме за вас кои са „капаните“, които търговци и производители ни залагат, за да ни стимулират да харчим повече. Някои от тях са все още непознати в България или едва сега навлизат, за други уж всички знаем, но продължаваме да се поддаваме.

И така, ето какво трябва да имате предвид, за да пазарувате разумно като Мравка, а не разточително като Щурец:

  • Подреждането на стоките вертикално и хоризонтално. Рафтовете се зареждат така, че най-масовите стоки от висок среден клас попадат на нивото на очите. Инстинктивно е да вземем това, което е по-лесно достъпно. Обикновено по-горе са луксозните марки или тези, които не се купуват много, но имат добра надценка. Най-ниско, почти на нивото на краката, са продуктите с ниска цена. Това не означава ниско качество – означава, че те носят по-малко печалба на търговеца.
  • Хоризонталното разположение предполага да минете през поне половината магазин, за да стигнете до най-търсените продукти като хляб, кафе, пакетирани варива. По пътя още нещо ще ви грабне погледа и без да мислите много, ще го вземете. Забележете, че много често до рибата и месото са удобни подредени пакети с подходящи подправки, а край щандовете с готова храна са сладкишите. Купувате нещо готово за вечеря, а каква добра идея да вземете и десерт. Имате нужда от месо за готвене? А колко изкушаващо са подредени и колбасите до него!
  • Магазините с пекарна за хляб, от която се разнася апетитен аромат, я разполагат на ключово място, от което да ухае на възможно най-голяма площ. За по-напредналите търговци – има и специални ароматизатори, които разпръскват аромат на пресен хляб, свежи зеленчуци и плодове. Тези аромати предзивикват нашия апетит и на подсъзнателно ниво ни провокират да купуваме храна.
  • Продуктите се разполагат и тематично – хлябът често е близо до колбаси и сирена. До кафето се подреждат бисквити или бучки захар, единични пликчета сметана. До виното изкушаващо чакат по-скъпите сирена, а близо до бирата са ядки, дребни пакетчета с дреболии за хрупане. Изходът – по възможност не пазарувайте, когато сте гладни, и винаги си правете списък. Тези стари правила спестяват много излишни разходи и е странно, че малко хора ги прилагат.
  • В магазините за обувки, дрехи и бельо новата колекция чака още до входа, но ако продължите навътре, може да намерите намалението от старата, в която да има също толкова хубави неща. Често облечените на манекени дрехи са комбинирани с обувки, чанта, дори с подходящия парфюм и всички дребни аксесоари. Така лесно може да сдобиете с излишни обувки например.  
  • Всеки по-голям магазин подбира и музика, която да ви накара да се чувствате приятно и да не искате да излезете. Малко преди изхода, до касата и в малки, и в големи магазини, са рафтовете с дребни изкушения. Малко шоколадче, мини-бонбониера за Великден, вино в промоция… Нещата там не са много скъпи и се вземат импулсивно, но малко по малко – излишен разход.
  • Промоциите и разликите в цвета на етикетите, заедно с ярки надписи са друг трик. Две на цената на едно, изтичащо в края на деня намаление – всичко това подтиква да купим излишни неща. Внимавайте и със симпатичните консултанти в различни магазини – често те са на процент от продажбите и ще ви предложат това, от което биха спечелили, а не това, от което се нуждаете.
  • В последните години психолозите правят интересни експерименти като дават за проба различни продукти на хората, без да им казват марките и цената. Резултатите са изненадващи – в почти всички случаи най-скъпата козметика не дава обещаваните резултати, а участниците казват, че са по-доволни от масови кремове. Подобно нещо се е наблюдавало при храни и напитки. Изводът – марката и цената не правят качество.

 

 

Прочети по-нататък

Добави коментар чрез Facebook