7 лесни правила срещу капаните на Черния петък

Едва преминаха споровете да позволим ли на децата да се маскират и да празнуват Хелоуин, на прага ни се задава още една задокеанска традиция. За разлика от „страшния“ празник с лакомства, тя е безспорно добре приета в България – Черния петък и голямото Коледно-новогодишно пазаруване. А по тези „празници“ трябва да има дискусии и да говорим, защото често са пагубни за бюджета и ни затрупват с излишни покупки. Черния петък по традиция е точно след Деня на благодарността в САЩ, т.е. четвъртия петък на ноември. От няколко години този ден, известен с големите си намаления, се пренася и в България, често като маркетингов трик.

Големите намаления не се правят, за да облекчат разходите ви. Основната им цел е да ви накарат да купите възможно най-много стоки. Магазините печелят от оборота, а и нерядко голямо намаление на един продукт се комбинира с малко или никакво на друг. Психологически атрактивните реклами „приспиват“ разума ни и първосигналната ни реакция е да вземаме повече с мисълта, че е изгодно. Всяко разглеждане на онлайн магазин изпраща сигнали до социалните мрежи, които реагират с упорити реклами всеки път, когато ги отворите. Регистрация с мейл означава редовно получаване на оферти. В реалния свят ни пресрещат етикети с намаления и ярки реклами за разпродажби.

Как да устоим на изкушенията и да извлечем най-доброто от намаленията?

  1. Определете си максимална сума, която можете да похарчите на Черния петък и не се изкушавайте да я надвишите. За целта можете да си направите бюджет. Може да е от мобилно приложение, на компютърен файл или просто тетрадка. Запишете какви приходи имате за месеца, фиксираните разходи и тези, без които не можете (храна, транспорт, лекарства). Отделете сума за спестяване. Не пропускайте да я заделите веднага на място, до което нямате лесен достъп. Така ще имате представа с какъв остатък разполагате за свободно харчене – това е максимумът, който не трябва да прекрачвате. Ако плащате с кредитна карта, следете редовно лимита и сроковете за погасяване. Препоръчваме да използвате карта с малък лимит и в никакъв случай да не плащате на съмнителни места, които може да откраднат данни.
  2. Преди да поръчате/купите каквото и да е, огледайте се дали имате нужда от нещо по-належащо. Вместо нов сервиз за хранене – не е ли по-добре да спестите за по-хубава пералня или нова дограма? Трябва ли ви толкова коледна украса и телевизор или нови завивки и топли ботуши са по-необходими?
  3. Добър вариант е периодично да следите намаления и промоции не само за Черен петък и Коледа. От тях можете изгодно да подменяте остарели уреди и мебели, да си обновите гардероба, да купите книги, тетрадки, домашни потреби.
  4. Направете разлика между каприз, нужда и желание. Към първото слагаме всичко, което купуваме без необходимост и което няма съществено да подобри живота ни. Нуждата е продукт, без който животът ни е осезаемо по-труден. Желание е нещо, което не ни е жизнено важно, но ни кара да се чувстваме добре и можем да си го позволим без да разстройваме бюджета и спестяванията си. Пример: каприз е скъпа кафе машина, заради която намаляваме отделеното за спестяване. Нужда е нов бойлер, поправка на колата, учебници, храна. Желание е нова спортна екипировка, за която спокойно отделяме пари и с нея тренираме с по-голямо удоволствие.
  5. Старо, но златно правило – преди да купите, изчакайте три дни. Ако още го искате, купете го. В над половината случаи ще се разубедите. Търговците много добре го знаят и затова рекламите ни насочват към „изтичаща промоция“, „само днес намаление“, „последен шанс за ниска цена“ и т.н. При такива кампании купувайте САМО неща, които предварително сте обмислили и решили, че искате.
  6. Когато пазарувате онлайн, винаги избирайте търговци, които позволяват проверка на пратката преди плащане и дават дълъг срок за връщане. Ясно е, че на снимките един продукт може да изглежда много по-привлекателен, отколкото е в действителност. В целия ЕС срокът за връщане е 14 дни, като по желание търговецът може да го удължава, но не и да го прави по-кратък. Когато са купени от физически магазин, законът позволява да върнете дефектни стоки. При покупка от разстояние (онлайн, телефон), имате право да върнете дори и без дефект и няма нужда да посочвате причина.
  7. В месеца преди Коледа мнозина се отпускат да пазаруват много, включително храна и напитки, които не можем да изядем и изпием. Пазаруването по списък и предварително обмисленото меню за закуска, обяд и вечеря ще спестят капаните на ноемврийско-декемврийските пълни чанти.

Не приемайте разумното пазаруване като ограничение, а като възможност да отделите пари за наистина важни неща. И от време на време си позволявайте някой малък „отдушник“ за капризи, който няма да развали бюджета.  

Прочети по-нататък

Добави коментар чрез Facebook